Freshworks udgiver global undersøgelse om brugen af og tilliden til AI
Efter to år med generativ AI begynder organisationer over hele verden nu for alvor at forstå, hvordan videnarbejdere kan bruge disse nye værktøjer i alle større forretningsfunktioner.
Freshworks har for nylig udgivet sin 2024 Global AI Workplace Report, som har spurgt 7.000 medarbejdere over hele verden og i alle større afdelinger om deres erfaringer. En af hovedkonklusionerne er, at AI øger arbejdsindsatsen og frigør arbejde af højere værdi for medarbejderne.
Lige så sigende er den tillid, medarbejderne har til AI på trods af vedvarende spørgsmål og bekymringer om teknologien. Næsten tre ud af fire af de adspurgte medarbejdere (72 %) har tillid til, at AI tilfører værdi til deres arbejdsprocesser. Endnu flere (81%) stoler på AI, fordi de mener, at kvaliteten af arbejdet er god, eller at det gør deres team mere produktivt.
Her er nogle andre højdepunkter fra undersøgelsen:
Medarbejdere bruger AI, ofte uden at vide det IT-afdelinger fører ligaen i brug af AI, hvor 85% bruger det ugentligt. Marketing følger tæt efter med 80 %, som bruger AI's kreative turbo-boost til hurtigt at producere budskaber og andre kreative aktiver af højere kvalitet.
Selv om der stadig er bekymring og manglende tillid til AI, tyder undersøgelsesrapporten på, at medarbejdere på arbejdspladsen bruger - og drager fordel af - AI mere, end de er klar over. Fire ud af ti adspurgte medarbejdere antager, at de bruger AI på arbejdet, men siger, at de ikke ved i hvilket omfang eller hvordan.
Vigtige virkninger og præstationsmålinger Medarbejderne oplever allerede betydelige produktivitetsgevinster ved at bruge AI på arbejdet. Freshworks Medarbejderne i rapporten vurderer, at AI allerede reducerer deres arbejdsbyrde med tre timer og 47 minutter i en typisk arbejdsuge ved at opsummere rapporter, foreslå næste skridt, håndtere gentagne opgaver og andre effektiviseringer.
Ved at frigøre næsten 24 arbejdsdage - eller lidt over en måneds arbejde - om året kan medarbejderne påtage sig arbejde af højere værdi, som giver større engagement.
Balance mellem tillid og muligheder Medarbejderne er positive over for den værdi, som AI kan tilføre deres karriere. Syv ud af ti medarbejdere mener, at AI vil hjælpe dem med at forblive salgbare. De stoler også på AI-genereret arbejde, men med forbehold: 69 % ville stole endnu mere på AI med obligatorisk menneskelig gennemgang.
Der er også en FOMO-faktor på spil, når medarbejderne ser på konkurrenterne og bekymrer sig om at komme bagud. Mere end en tredjedel (37 %) siger, at indførelsen er drevet af frygt for ikke at innovere hurtigt nok, og over halvdelen (53 %) rapporterer, at de skubber AI internt for at undgå at blive overhalet af konkurrenterne.
Global indførelse på arbejdspladsen På trods af at USA er epicentret for udvikling af AI-software, ligger landet sidst, når det gælder indførelse af AI (50 %), tillid til AI på arbejdspladsen (59 %) og tryghed ved at bruge AI (61 %).
For at sætte det i perspektiv er tallene for Indien og De Forenede Arabiske Emirater betydeligt højere i alle kategorier: brug af AI (75 %), tillid til AI på arbejdspladsen (86 %) og tryghed ved at bruge AI (88 %).
For mere information og undersøgelsesresultater, download den fulde rapport via formularen nedenfor.