Svevia

Svevia bygger infrastruktur helt fra bunden. Det kan være alt fra at bygge, renovere og vedligeholde veje til at lægge fundamentet til nye boligområder, havne og industriområder. Arbejde, der giver mobilitet og plads til mennesker i generationer fremover.

Svevia er en uafhængig statsejet virksomhed med aktiviteter i hele landet. Som Sveriges største drifts- og vedligeholdelsesselskab og et af landets største vej- og anlægsselskaber har det i øjeblikket omkring 2.100 ansatte på over 100 lokationer og en omsætning på ca. 11,2 milliarder SEK (2023).

Virksomheden er opdelt i divisionerne Civil Engineering, Operations og Industry samt datterselskabet Arento, som udlejer og leaser bygge- og anlægsmaskiner. Kerneforretningen består i at udføre nybyggeri og administrere drift, service og vedligeholdelse af Sveriges veje og anden infrastruktur.

Svevia er Sveriges største drifts- og vedligeholdelsesvirksomhed.

Svevias IT-afdeling stod over for en udfordring, da den for tre et halvt år siden besluttede at tage sin servicedesk og support in-house. De havde brug for et ITSM-værktøj og besluttede efter nøje overvejelser at vælge FreshserviceSynerity med som deres lokale partner.

- "Vores fokus var, at dette arbejde skulle gøres hurtigt, men samtidig startede vi helt fra bunden og havde lav procesmodenhed internt. Synerity

Vi startede med at holde interne workshops om, hvilke processer der skulle prioriteres, og gik derefter til support om, hvordan værktøjet kunne hjælpe os", siger Sofia Nährström, serviceområdeleder for IT-support og ITSM hos Svevia. - "Det, vi især kunne lide vedFreshservice var, at værktøjet er meget pædagogisk og brugervenligt for vores slutbrugere. Selv Arne med lidt computererfaring, der sidder i en plovvogn, skal hurtigt og nemt kunne forstå, hvordan systemet fungerer," fortsætter hun.

Virksomheden er opdelt i divisionerne Construction, Operations og Industry samt datterselskabet Arento, som udlejer og leaser bygge- og anlægsmaskiner.

Den fælles opgave var at implementere et nyt ITSM-værktøj, der understøttede ITIL-processerne Incident Management, Problem Management, Change Management, Asset Management, Alert Management og også skabte muligheder for at styre orkestreringen af ordrer for Sverige, Norge og Danmark. Freshservice

Tidligt i implementeringen stødte de dog på nogle udfordringer og besluttede hurtigt at gøre så meget som muligt "ud af boksen" - "Vi havde stort fokus på at få al vores hardware, såsom mobiltelefoner og bærbare computere, ind i platformen, men også alarmstyring og alle vores andre eksisterende systemer. Det krævede medarbejdere med en bred vifte af færdigheder. Synerity Og den ekspertise har vi helt sikkert fået gennem .

Synerity - Alle, jeg har arbejdet sammen med, har altid været meget fleksible og er kun en besked eller et telefonopkald væk. Man får sindssygt hurtige svar fra både konsulenter og support. De er engagerede, har overblik over situationen og er også meget proaktive i forhold til at give tips om nyheder og ændringer. Freshworks Desuden håndterer de stort set al dialog med. Jeg sætter stor pris på vores samarbejde, siger Sofia.

Synerity

Freshservice Efter at have været med til at lægge fundamentet har Svevia på egen hånd arbejdet videre med at opbygge automatiserede flows for bestillingsobjekter i virksomheden. - Jeg vil tro, at vi er den Synerity-kunde, der har automatiseret mest i. På det seneste har vi arbejdet meget med alarmhåndtering, hvor vi er gået over til et nyt flow, der er sat op på præcis samme måde som de automatiserede bestillinger. Freshworks Vi har også været i dialog direkte med dem og givet dem input til, hvordan de kan opbygge flows og automatisering.

- På længere sigt vil vi gerne se flere grupperinger i Freshservice. Først og fremmest HR-afdelingen, men det kan også være relevant at have flere, som f.eks. central incident management. Vi kommer dog ikke til at arbejde med workspaces, men det bliver i form af forskellige administratorgrupper, afslutter Sofia Nährström.

Synerity "Alle, jeg har arbejdet sammen med, har altid været meget fleksible og er kun en besked eller et telefonopkald væk. De er engagerede, har styr på tingene og er også meget proaktive, når det gælder om at fortælle om nyheder og ændringer."
- Sofia Nährström, Service Area Manager for IT-support og ITSM hos Svevia


Udfordringen:
At implementere et nyt ITSM-værktøj, der understøttede ITIL-processerne Incident Management, Problem Management, Change Management, Asset Management, Alert Management og også skabte mulighed for at styre orkestreringen af ordrer for Sverige, Norge og Danmark. En af de største udfordringer for Svevia, udover implementeringen af det nye ITSM-system, var at få systemet integreret med leverandørens sagsbehandlingssystem.


Synerity Løsningen: Vi tog udfordringen op, og sammen med Svevia og leverandøren lykkedes det os at få en fungerende tovejsintegration på plads, som sparer tid og gør det lettere for administratorerne at interagere med leverandørens team.

 


Synerity Resultatet:I løbet af de sidste to år er det gode forhold mellem og Svevia blevet opretholdt takket være en klar styringsstruktur og løbende kommunikation om nye funktioner og ændringer, som Svevia havde brug for at beslutte og handle på. I samme periode er det lykkedes Svevia at videreudvikle sin ITSM-løsning med en høj grad af automatisering, som også omfatter avancerede funktioner inden for områder som IT Operations Management og IT Asset Management.

Synerity fungerer som en end-to-end-partner for vores kunder og tilbyder en række forskellige tjenester. Vi er fleksible i forhold til kundernes ønsker om styring af ITSM/ESM-løsninger og skaber tidligt i partnerskabet forudsætninger for, at kunderne kan styre løsningen på egen hånd. Svevia er et lysende eksempel på, at det lykkes til fulde. På få år er Svevias udvikling gået fra et lavt modenhedsniveau med få definerede processer til at arbejde med løbende procesforbedringer og være på forkant med ny innovativ teknologi.