IT Operations Management (ITOM)

 
 

IT Operations Management (ITOM) er det daglige operationelle arbejde.

ITOM og forvaltning af it-drift

IT Operations Management (ITOM) er praksisser, processer og procedurer til styring og sikring af omkostningseffektiv IT-drift. ITOM går ofte ubemærket hen og fungerer som den "usynlige hånd", der holder software, hardware og tjenester kørende, hver dag, 24 timer i døgnet. Når der opstår hændelser, er ITOM-"teams" de første til at reagere, og ITOM-praksisser bruges til at få tingene op at køre hurtigt. Hvis du lærer mere om IT Operations Management, kan du bedre forstå, hvad der sker bag kulisserne, og hvordan vi kan hjælpe dig med at holde dine kritiske applikationer og din infrastruktur kørende.

ITOM er en vigtig komponent i enhver virksomhed. Det bruges til at sikre, at IT-systemerne er sikre, pålidelige og compliant. ITOM hjælper også med at strømline processer og reducere manuelt arbejde, så du kan fokusere på mere proaktive opgaver. Ved at optimere ITOM kan du sikre, at dine IT-systemer fungerer effektivt, hvilket giver et solidt fundament for en vellykket IT-drift.

I denne tekst vil vi definere ITOM og lære mere om, hvordan det fungerer. Vi fremhæver fordelene og udfordringerne ved ITOM og giver et grundlag for at komme i gang.

ITOM beskriver de individuelle processer og tjenester, som en IT-afdeling administrerer - det omfatter administrative processer, hardware- og softwaresupport samt tjenester til interne og eksterne kunder. Effektiv ITOM sikrer tilgængeligheden, ydeevnen og effektiviteten af en organisations tjenester og processer.

ITOM definerer de metoder, som IT bruger til at administrere tjenester, support og implementering for at sikre kontinuitet, kvalitet og pålidelighed.

 
 

Fælles funktioner inden for ITOM

ITOM

ITOM sikrer, at infrastruktur, tjenester og applikationer er stabile og tilgængelige.

Netværk og kommunikation
Omfatter det udstyr, der er nødvendigt for at levere ekstern og intern kommunikation til en organisation - dette omfatter konfiguration af netværk, regulering af kommunikation med eksterne servere via firewalls, sikkerhed og styring af interne systemer såsom telefoni.

Servicedesk og support
ITOM dækker tjenester og problemer, der opstår i forbindelse med bl.a. servere, netværk og virtuelle maskiner. IT-driftsledere er ansvarlige for at kommunikere og informere om hændelser, administrere sikkerhedskopiering af data, implementere katastrofeplaner og kontrollere tilgængelighed.

ITOM Fresh

Servere og andre enheder
IT Operations administrerer servere, virtuelle maskiner og andre enheder, samtidig med at de spiller en nøglerolle i den daglige administration af servere, der kører kritiske forretningsapplikationer. Ansvaret kan omfatte patching, opgradering og vedligeholdelse. ITOM er også ansvarlig for IT-aktiver som desktops, tablets, mobile enheder, telefoner og laptops.

Sikkerhed, tilgængelighed og ydeevne
er nøgleområder, især når virksomheder ekspanderer, og behovet for teknologi, software og andre aktiver stiger. ITOM tager ansvar for dette stadigt voksende udvalg af tjenester og løsninger. Dets første prioritet er at sikre, at alle disse tjenester og applikationer er stabile, sikre og tilgængelige for brug.

Overvågning og event management
Overvågning af netværk, servere, IP-adresser og switchporte, styring af båndbredde og netværkskonfigurationer, analyse af firewallregler, logfiler og politikker, sporing af applikationsbrug og overvågning af lagerenheder er ITOM.

Overvåg tilstanden af tjenester og infrastruktur, og reager hensigtsmæssigt på de vigtige begivenheder, der dukker op. Event Management leverer intelligent analyse af hændelser og alarmer for at sikre kontinuitet i ydelsen af dine tjenester. Event Management modtager og behandler hændelser via din ITOM/ITSM-platform.

 

Fordele ved ITOM, og hvordan man kommer i gang

Effektiv ITOM giver organisationen en række fordele. Det omfatter forudsigelse af problemer, minimering af brugerpåvirkning, automatisering af flows og meget mere. Hvilket fører til reducerede omkostninger, øget sikkerhed, forbedret kundetilfredshed og øget produktivitet.

Foregribelse af problemer
ITOM-systemer/platforme hjælper med at indsamle og fortolke data. De indsamlede data omfatter cloud-data, it-infrastruktur, logfiler, metrikker og hændelser.

Minimér påvirkningen af brugerne
ITOM gør det muligt at forebygge nogle problemer, før de opstår, og ITOM hjælper dig med at minimere påvirkningen af slutbrugerne, før de overhovedet oplever et problem.

ITOM giver dig mulighed for at identificere grundlæggende årsager hurtigere og med større nøjagtighed ved at korrelere ændringer og hændelser. Du kan udnytte indsigter til at samarbejde på tværs af teams, mens du udløser handlinger baseret på guidede anbefalinger for at eliminere nedbrud, serviceforringelse og yderligere styrke personalet.

Automatiser workflows på tværs af teams
ITOM giver mulighed for at automatisere workflows på tværs af teams for at eliminere unødvendige manuelle processer og overleveringer, hvilket giver dine medarbejdere en stærk, handlingsorienteret indsigt, der nemt kan deles på tværs af teams. En indlært vidensbase forkorter genoprettelsestiden og forenkler gentagne opgaver, når du har forudbyggede playbooks og workflows med lav eller ingen kode.

Udfordringer med ITOM

Datasikkerhed
Teams, der fokuserer på at levere enheder, netværk og software, vil på et tidspunkt løbe ind i datasikkerhedsproblemer. Heldigvis vil dit team ikke være det første, der gør det. De fleste teams vil opdele følsomt arbejde i et workflow, der er målrettet disse sårbarheder og sikrer dem trin for trin. Hvis du dokumenterer dette workflow og bruger et godt værktøj til at styre det, kan du sikre, at dit team tager de nødvendige skridt til at sikre dine mest værdifulde aktiver.

Automatisering
Mange teams ser på automatisering for at forbedre effektiviteten og sikkerheden i deres arbejdsgange. Spørgsmålet bliver hurtigt, hvilket niveau af indsats der retfærdiggør det dyre arbejde med at skabe en automatisering? Processer, der er over-automatiserede, giver ikke meget plads til nuancer, og problemer, der er under-automatiserede, tager for meget tid og kræfter. Mange strategier starter med et fokus på antallet af opgaver og automatiserer det, som en kollega skal gøre mere end én gang om dagen.

ITOM vs. ITSM

ITOM er en del af IT Service Management, eller ITSM. Tænk på ITSM som den helhed af aktiviteter, som en organisation udfører for at administrere IT-services. ITOM er den del, der beskæftiger sig med de daglige aktiviteter, der fokuserer på at vedligeholde infrastruktur, enheder, komponenter og applikationer.

Selvom begge er strategier for IT-styring, er IT-servicestyring(ITSM) og ITOM to forskellige koncepter.

ITSM omfatter aktiviteter, som en organisation udfører for at styre IT-services gennem hele livscyklussen, herunder strategisk planlægning, servicestyring, servicedesk, serviceforbedringer og -ændringer, mens ITOM tager sig af de daglige aktiviteter.

ITOM-løsninger

Syneritys ITOM-platforme hjælper din organisation med at gøre proaktivt arbejde til en realitet ved at forudsige problemer, før de påvirker brugerne eller forretningen, forebygge problemer, automatisere arbejdsgange og transformere, hvordan dine IT-teams samarbejder. Syneritys ITOM-løsninger giver praktisk indsigt i ITOM-arbejde og giver dig mulighed for at udnytte funktioner til hurtigt at give feedback og levere data fra dine digitale tjenester og holde dine digitale tjenester kørende 24/7.

 
 
 
 

Du er velkommen til at kontakte os med dine spørgsmål og bekymringer om ITOM.